Osoba Zaufania
Pragniemy, by wszystkie Osoby Studiujące, Pracujące i związane z Kolegium czuły się swobodnie i bezpiecznie, mając poczucie, że Kolegium to miejsce, gdzie są u siebie.
Osoba Zaufania
p.o. pełnomocnika ds. równościowych w Kolegium MISH.
Zapewnia pomoc w sytuacjach wymagających wsparcia/ porady/ wyjaśnienia z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji, mobbingowi, molestowaniu seksualnemu.
Jakub Urbanik, prof. UW
Kontakt:
Jeśli doświadczyły/li/ście dyskryminacji, mobbingu lub molestowania seksualnego, możecie o tym porozmawiać z Osobą Zaufania. Zgodnie z Waszą wolą podejmie interwencję lub wskaże możliwe drogi zapobiegania takim sytuacjom na Uniwersytecie.
Osoba Zaufania, zobowiązuje się do zachowania w tajemnicy – zarówno w trakcie pełnienia funkcji, jak i po jej ustaniu - wszelkich informacji i danych osobowych, do których uzyska dostęp w związku z wykonywaniem powierzonych jej zadań.
Osoba Zaufania wykonuje swoje zadania i we współpracy z osobami ze społeczności studenckiej Kolegium MISH.
Zakres zadań Osoby Zaufania:
- Współpraca z władzami Kolegium MISH oraz Rzecznikiem / Rzeczniczką akademicką ds. studenckich i pracowniczych (Ombudsmanem) i Głównym specjalistą/Główną specjalistką ds. równouprawnienia UW w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji oraz kształtowanie atmosfery równości i poszanowania dla różnorodności, dbania o równościową atmosferę w życiu codziennym Kolegium
- Podejmowanie konsultacji we wszelkich sprawach tyczących dyskryminacji i reagowanie na zgłoszone przypadki poprzez doradztwo. Kontakt z Osobą Zaufania MISH pełniącą funkcję Pełnomocnika ds. równościowych nie jest jednoznaczne z rozpoczęciem oficjalnej procedury. Za zgodą osoby zgłaszającej Osoba Zaufania może przekazać sprawę do Rzecznika/ Rzeczniczki akademickiej ds. studenckich i pracowniczych lub Rzecznika / Rzeczniczki praw studenta.
- Zbieranie informacji na temat dobrych praktyk równościowych, o kursach i szkoleniach równościowych i przekazywanie studentkom/tom i pracownikom/com na początku roku akademickiego informacji o systemie wsparcia w Kolegium oraz na Uniwersytecie. Upowszechnianie dobrych praktyk i działań równościowych i zbliżonych (np. antymobbingowych).
Byliście świadkami lub osobiście Was dotknęły takie sytuacje? Porozmawiajmy o nich, by zapewnić bezpieczeństwo i swobodę wszystkim studiującym w Kolegium MISH! | 1. Wykładowca w sposób przedmiotowy traktuje studentki, na przykład tylko od pań wymaga włączenia kamer lub poleca im siadać w pierwszych rzędach, rzucając przy tym komentarz o ładnym widoku. |
2. Osoba prowadząca zajęcia zadaje pracę zaliczeniową w formie projektu grupowego. Osoba studiująca jest dyskryminowana i wykluczona z grupy ze względu na orientację seksualną. Prowadzący nie reaguje na zgłoszony problem i odmawia możliwości zmiany grupy/nie podejmuje się rozwiązania problemu. | |
3. Osoba ucząca odmawia zaakceptowania tematu pracy naukowej/badania nie ze względu na czynniki merytoryczne, ale dyskryminujący stosunek do proponowanego zagadnienia „ten temat to nie nauka tylko ideologia”. | |
4. Wykładowca przekazuje materiały za pomocą narzędzi do których nie każdy z członków grupy ma dostęp (Facebook, messenger, inne komunikatory) nawet po zgłoszeniu tego problemu. | |
5. Wykładowca przekazuje materiały jednemu z członków grupy, który następnie odmawia ich przekazania osobom o innej niż on orientacji. | |
6. Jednostka nie dba o to, żeby osoba studiująca z ograniczeniami ruchowymi miała możliwość udziału w zajęciach ze względu na to, że jedyna grupa z bloku specjalizacyjnego odbywa się w budynku niedostosowanym do potrzeb osoby, na przykład, poruszającej się na wózku inwalidzkim. | |
7. Osoba studiująca czuje się niekomfortowo w relacji z prowadzącym/prowadzącą - czuje, że relacja wychodzi poza ramy stricte naukowe, narusza poczucie bezpieczeństwa, nabiera charakteru romantycznego lub seksualnego. | |
8. Osoba studiująca słyszy od prowadzącego, że jeśli wystawiona ocena jest niesatysfakcjonująca to może postarać się o jej podniesienie „w inny sposób”. | |
9. W trakcie konferencji, wyjazdu integracyjnego lub w innej przestrzeni uniwersyteckiej (akademik, przestrzenie wf-owe, etc.) inna osoba studiująca pozwala sobie na niewybredne komentarze czy naruszanie nietykalności cielesnej, nie reaguje na prośby o zaprzestanie tego typu działań. | |
10. Prowadząca wysyła studentowi dwuznaczne maile, bez uzasadnienia umawia dodatkowe terminy zaliczenia w godzinach „wyludnienia” wydziału, pozwala sobie na niechciany przez studenta kontakt fizyczny. |
Przydatne linki:
- www.rownowazni.uw.edu.pl – równościowa strona UW – publikacje, porady, informacje
- www.ombudsman.uw.edu.pl – kontakt i bezpłatne wsparcie w przypadkach konfliktów, dyskryminacji i mobbingu, dla wszystkich osób pracujących i studiujących na UW
- Profil Rzecznika Praw Studentów na Facebooku: https://www.facebook.com/rpsuw
- https://www.uw.edu.pl/uniwersytet/dzialania-rownosciowe-na-uw/
- http://www.rownowazni.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/12/podrecznik-rownowazni-elektro.pdf
- Centrum Pomocy Psychologicznej UW – inicjatywa UW dla osób pracujących i studiujących, które doświadczają różnego rodzaju problemów psychicznych, obniżenia nastroju itp. Centrum współpracuje z Biurem Osób z Niepełnosprawnościami.
Poradniki:
- Poradnik Antydyskryminacyjny dla Pracujących i Studiujących na UW
- Rekomendacje dotyczące języka niedyskryminującego na Uniwersytecie Warszawskim– poradnik przygotowany przez zespół ekspercki z Wydziału Polonistyki UW
- Przeciwdziałanie molestowaniu seksualnemu na uczelni. Informator Uniwersytetu Warszawskiego (Tu wersja PDF)
Słowniczek:
- Osoby trans*/ transpłciowe – osoby, które nie identyfikują się z płcią ustaloną przy urodzeniu.
- Osoby cispłciowe – osoby, które identyfikują się z płcią nadaną przy urodzeniu.
- Osoby niebinarne – osoby, które nie identyfikują się ani jako kobieta, ani jako mężczyzna. Mogą być gdzieś na spektrum między kobiecością a męskością, zupełnie odrzucać koncepcje płci lub łączyć je w sobie.
- Zaimki preferowane – czyli odpowiedź na pytanie „to jak mam się do Ciebie zwracać?”. W języku angielskim, jeśli nie ma pewności jak osoba chciałaby by do niej się zwracać i o niej mówić – wystarczy mówić „they”. W języku polskim – najłatwiej po prostu uprzejmie zapytać.
- Deadname, dednejm - imię nadane osobie przy urodzeniu i nieużywane w późniejszym życiu (z ewentualnym wyłączeniem przypadków dot. odwołania się do danych metrykalnych); najczęściej w odniesieniu do imion osób transpłciowych, które są niezgodne z ich tożsamością płciową
- Misgenderowanie / misgendering - zwracanie się do danej osoby lub mówienie o niej używając rodzaju gramatycznego nieodpowiedniego dla tożsamości płciowej tej osoby czyli np. używanie męskich końcówek w czasownikach wobec osoby, która identyfikuje się jako kobieta.
- Transfobia - silna niechęć do osób o niejednoznacznej tożsamości płciowej, zwłaszcza osób transpłciowych, połączona często z ich dyskryminacją.
- Tranzycja płciowa – proces zmiany sposobu wyrażania swojej płci lub cech płciowych tak, by były zgodne z wewnętrznym poczuciem tożsamości płciowej. Proces ten może się wiązać z terapią korekty płci czyli hormonalną terapią zastępczą oraz operacją korekty płci. Tranzycja jest procesem, może trwać od kilku miesięcy do kilku lat. Obejmuje zmiany fizyczne, psychologiczne, społeczne i emocjonalne. Niektóre osoby przechodzące proces tranzycji nie decydują się na operację korekty płci.
Porady:
- Warto uważać na słowa– nie „transy” czy „transseksualiści” tylko osoby transpłciowe. Zwracaj uwagę na to jakich słów używają osoby na zajęciach i w razie konieczności reaguj. Osoby transpłciowe stykają się nadzwyczaj często z niechęcią i nienawiścią. Stwórzmy dla nich na UW bezpieczną przestrzeń.
- Nie stanie się nic złego, jeśli przez przypadek zwrócisz się do osoby transpłciowej niewłaściwym zaimkiem. Po prostu od razu popraw i kontynuuj wypowiedź. Każda osoba może się przecież czasem przejęzyczyć. Nie ma potrzeby by specjalnie tłumaczyć się z pomyłki. Natomiast umyślne mis-genderowanie czyli uporczywe zwracanie się do osoby trans płciowej zaimkiem płci, z którą to ona się nie identyfikuje, jest zdecydowanie niewłaściwe.
- Jeśli nie masz pewności jak zwracać się do osoby transpłciowej - zapytaj, na przykład po zajęciach lub w emailu. Możesz też zaproponować by podczas pierwszych zajęć wszystkie osoby w nich uczestniczące przedstawiły się z imienia, nazwiska i preferowanego zaimka. To oszczędzi osobie transpłciowej stresu „wychodzenia przed szereg” i bycia szczególnym przypadkiem, a jednocześnie wszystkim da odpowiedź na pytanie „jak się do ciebie zwracać?”.
- Staraj się nie zadawać pytań, które mogłyby zostać odebrane jako wścibskie, dotyczące sfery intymnej. Nie wypytuj o planowaną operację, nie dociekaj „dlaczego wczoraj była pani w spódnicy, a dziś ubrana jest pani jak facet”.
- Empatia na co dzień - wysłuchaj i okaż zrozumienie dla doświadczeń i potrzeb osób studiujących na UW.
- Nasza społeczność jest różnorodna na różne sposoby - dlatego też nie ma „typowych osób trans”, „typowych gejów” czy „typowych lesbijek”. Staraj się nie szufladkować.